Tien en Ko op reis door Europa

Laatste dag Rome, het meer van Bracciano en Umbrië.

Ook de derde dag gaan we met de bus, trein en metro naar Rome. We slenteren van de beroemde Spaanse trappen naar de Trevi fontein, bewonderen de prachtige tempel: het Pantheon, waar we genieten van een groot koor dat staat te zingen. Dan via meerdere kerken naar de drie fonteinen op het Piazza Navona. De sfeer is prettig in Rome ondanks dat er vele groepen toeristen rondlopen en de temperatuur oploopt tot 26 graden. We eten ergens een pannini en stappen dan op het station Termini op de bus richting Via Appia. Omdat we lang moeten wachten tijdens een overstap lopen we de Kathedraal San Giovanni even binnen. Wat een prachtige kerk zeg, echt de mooiste die we ooit gezien hebben. De via Appia valt erg tegen en de dag loopt al op zijn eind dus gaan we terug naar de camping. Rome was mooi maar ook vermoeiend, we zijn toe aan een wat rustiger omgeving.

We rijden naar een camping aan het meer van Bracciano dat 35 km boven Rome ligt. Hier keutelen we twee dagen rond en zijn dan genoeg opgeladen om Umbrië te gaan verkennen. Het landschap is golvend heuvelig en lieflijk groen. Bovendien staat alles hier in bloei, je ziet enorme velden met rode klaprozen, gele brem, paarse distels en nog veel meer. Echt prachtig! Er zijn hier nog veel goed bewaard gebleven middeleeuwse steden. We doen ‘s morgens eerst Orvieto aan. Deze stad ligt op een 300 m. hoog plateau van tufsteen. Om boven te komen stappen we in een trektram, wel zo makkelijk. Het stadje is mooi gerestaureerd en de smalle straatjes prachtig bestraat. In het midden vaak brede traptreden en aan de zijkant kleine keitjes; we stellen ons voor dat het er een paar duizend jaar geleden ook zo uit zag. De gezellige hoofdstraat heeft vele winkeltjes en eettentjes. Natuurlijk bekijken we de belangrijkste kerken uitgebreid. Na de lunch rijden we verder oostelijk naar het stadje Todi. Hier gaan we op een parkeerplaats langs de oude stadsmuur staan om te overnachten. Het is niet echt een camperplek maar we gokken er op dat ze ons niet wegsturen. In de namiddag bekijken we de stad en die is nog veel mooier en authentieker en vooral ook minder toeristisch dan Orvieto. Ko is er helemaal weg van. We worden om vijf uur 's morgens wakker van een vuilnisauto die vlak bij ons met veel lawaai een container leegt. Al gauw komen de eerste bussen en scooters langs. Beetje lawaaierig hier. Later blijkt dat we op een parkeerplek staan waar scooters geparkeerd worden. Voor we helemaal klem gezet worden vertrekken we naar de volgende stad: Spoleto. Het ligt op een heuvel omgeven door bossen en heeft vlak buiten de stad een 14e eeuws aquaduct van 80 m hoog en 230 m lang. Om boven in de stad te kunnen komen zijn er zeven heel lange roltrappen geplaatst, erg comfortabel. Ook hier mooie oude straatjes en doorkijkjes, kerken en gebouwen. Na de lunch gaan we door naar Trevi, waar bij het zwembad een mooie camperplek is. In de namiddag gaan we het dorp bekijken wat ook weer erg mooi is en komen langs een olijfolie producent. We gaan naar binnen en de man laat ons enthousiast de vaten zien waar de olijfolie in geproduceerd wordt en vertelt ons alles over zijn olie. Wel in het Italiaans natuurlijk, dat ik al wel een beetje spreek, maar zulke volzinnen in zo'n rap tempo zijn toch nog iets te moeilijk, ha, ha. We mogen proeven uit verschillende vaten en nemen een heerlijke fles delicate (zeer zachte) olijfolie mee voor in de salade.

Dan is Assisi aan de beurt, de laatste stad in Umbrië die we bezoeken. We gaan op de camping staan vlakbij de stad en zoeken een plekje waar we tv ontvangst hebben voor de eerste wedstrijd van Oranje. Dat blijkt niet makkelijk maar na veel zoeken vinden we er toch een, gelukkig. Oranje stelt teleur, jammer. De volgende morgen fietsen we naar Assisi en bekijken de stad. Het staat er vol met kerken en veel toeristische winkeltjes. Het hele stadje is volledig gerestaureerd zoals de meeste stadjes in Umbrië trouwens. Fraai, maar we vinden Todi toch het mooist en het meest authentiek.

Na al deze steden zoeken we weer de rust op en rijden westelijk naar de kustplaats Castiglione della Pescaia om een paar dagen op een camping aan zee weer lekker bij te komen. En daarna richting Toscane.

Gerard

Hoi, Ko en Tineke.

Wat is Rome prachtig, hé? En nu zijn jullie op doorreis door Umbrië, van het stedeschoon aan het genieten. Nog hartelijk bedankt voor jullie verjaardagswens. Nog een goede reis en tot ziens op de reünie.

Groeten, Gerard