Tien en Ko op reis door Europa

1e week op Sicilië

Uiteindelijk komen we pas maandagmorgen om half 11 aan in Sicilië. Het weer is zo slecht op zee dat varen niet eerder kan dan zondagavond. We mogen al wel zaterdagavond aan boord gaan en slapen dus 2 nachten op de boot in onze hut. Het schip gaat flink te keer, we lopen als een dronkenman rond. Gelukkig slapen we allebei prima en worden we niet ziek. We varen naar Palermo, de hoofstad van Siclië. Zodra we aankomen, het zonnetje schijnt, gaan we naar een camperpark in de stad omdat we de stad willen bekijken. In Palermo is het echt een chaos en heel druk. Er wordt veel getoeterd en het is echt oppassen geblazen. Het verkeer doet een soort stoelendans, iedereen neemt voorrang en als je je aan de verkeersregels houdt ben je een mietje. Overal zie je vuilcontainers staan die overvol zijn en er ligt dus veel naast. We pakken de bus naar het centrum. We belanden in de kleine straatjes van het oude deel. De gebouwen zijn van mooi tot kompleet vervallen, lege ruines, hele blokken onleefbaar en er wordt toch ook veel gerenoveerd. In diverse straten is er een permanente markt met van alles en nog wat. We eten ergens een broodje en kijken onze ogen uit hoe men hier leeft. We proberen bij de VVV een campingoverzicht van het eiland te krijgen maar daar heeft men nog nooit van gehoord. Wij weten dat het bestaat, want van Sardinië hebben we er ook één. Onvoorstelbaar hoe slecht hier de info-voorziening is. De volgende dag rijden we dwars door het binnenland naar de zuidkust omdat het daar de komende week het warmst is. Heel wisselende landschappen laten zich zien. Ruige steile bergrotsen met hoge punten maar ook lieflijke groene heuvellandschappen met mooie dorpjes in de verte. Het is er vergeven van de olijven- en sinaasappelplantages en er staan veel wilde gele bloemen in bloei. Kuddes schapen met herders zie je overal in de velden.

We gaan een week op een camping staan vlak bij de kust, even stilstaan en genieten van het hier zijn. Er staan diverse campers, zelfs een aantal Nederlandse. Het lijkt hier wel druk vergeleken met Sardinië. Gezellig! We stappen op de fiets om het badplaatsje Secca Grande te bewonderen. Compleet uitgestorven daar, maar wel een mooie baai met een azuurblauwe zee. Nu we een tijdje stil staan doen we de was , pak ik mijn beeldhouwspullen uit en ga aan de slag met een knaloranje stuk albast van 12 kg, heerlijk genieten. Vlak bij ons blijkt een stuk krijtkust te zijn waar mooie stukken kristal op het strand liggen. We gaan kijken in de prachtige baai met een eindeloos strand en inderdaad onder de krijtrotsen, vlak boven het zand zitten vele beige lagen met grillige puntige kristallen. Heel bijzonder! Natuurlijk nemen we een stuk mee naar huis. De hele week is het lekker weer, maar de lucht is wel koud. Zodra je uit de zon komt moet je een trui aan. Het is eigenlijk een stuk minder warm dan verwacht. Gelukkig kun je hier op de camping internetten via een usb-stick, die je voor een dag kan huren. Fijn is dat, weer contact hebben met het thuisfront.

We brengen de week door met luieren, fietsen en beeldhouwen. Tijdens het fietsen komen we een 0ouder Siciliaans stel tegen; ze zoeken in de berm kruiden en groenten. Ze spreken een beetje Duits. Leuke mensen. In het dorp vlakbij komen we een gezellige, rijke sinaasappelboer tegen die lang in New York gewoond heeft. Hij heeft alle tijd voor ons. Bij een plantage krijgen we 2 grote zakken vol sinaasappels, voor niks! De mensen zijn erg aardig en hebben veel praatjes. Het vlees is hier bijzonder lekker. We kopen bij de slager een enorm stuk rundvlees wat maar 5 minuten gebraden hoeft te worden. Het is geen biefstuk, maar mals, heerlijk!! Ook de tomaten en aardappels zijn anders, lekker hier. En natuurlijk de koffie. We hebben een Italiaans koffiepotje aangeschaft dat op gas moet koken, krijg je een soort espresso van. Zalige koffie!

Tot de volgende blog.......

Uschi Klass

Lieve Tien en Ko,
Sicilie klingt een stuk mooier en gezelliger dan Sardinie.
Ook de mensen schijnen aardiger te zijn. Geniet van de rust en het landschap! Tien, op die manier van reizen verzamel je wel allemaal verschillende stenen om te bewerken. Prachtig!
Mensen: lekker doorgaan met luieren, fietsen en beeldhouwen:-)

Liefs,
Uschi

Suus

Jaa, zo koffie maken is idd heerlijk!Jasper doet dat ook vaak. Klinkt als een gezellig plek waar jullie lekker aan het genieten zijn. Enjoy!liefs