Tien en Ko op reis door Europa

Sardinië

We besluiten om eerst naar de beroemde Costa Smeralda te gaan, dat ligt in het noordoosten en heeft prachtige baaien met zandstranden en blauwgroen water. Het landschap is heuvelig met vele rotsformaties en struikbegroeiing. De rotsen die in en langs het water staan zijn door water en wind uitgesleten en hebben bizarre vormen. Henry Moore, beroemd beeldhouwer, raakte hierdoor geïnspireerd en dat zie je in zijn werk terug. Kunst gemaakt door de natuur, mooi hoor! Na wat gezoek ontdekken we een camping die open is, we zijn de 2e gasten. Met de bumper staan we zowat op het strand. Fantastisch uitzicht. We doen een wasje en rusten wat en gaan vroeg naar bed na die slapeloze nacht op de boot. Morgen een boodschapje doen en wandelend langs het strand naar het dorp Palau. Jammer genoeg heeft de camping nog geen internet, ze zijn aan het switchen van provider en het internetcafé in het dorp is nog gesloten. We zijn hier zo vroeg in het seizoen dat veel nog niet open is.

Na 2 nachten gaan we langs de noordkust richting de stad Sassari. Mooie plaatjes onderweg en veel toeristische ressorts die ook nog niet open zijn. Sassari vinden we niet veel aan en we besluiten een camperplek in de buurt te zoeken. Ook daar zijn we de enige gasten op het terrein. We koken een heerlijk maal met knoflook-aardappeltjes uit de oven met rozemarijn en salie, die ik pluk rond de camper. Dat groeit hier in het wild! Verder een heerlijk Italiaans haaskarbonaadje en witlofsla. Zalig! De volgende dag is het bewolkt en regent het af en toe. We gaan verder naar Alghero, bezoeken het oude centrum, en dan langs de westkust naar het zuiden. De kustweg is indrukwekkend mooi, hoge begroeide bergruggen met veel rotsblokken, diepe rotskusten en woeste zee met af en toe de zon. Als we op een parkeerplaats staan om een foto van al dit moois te nemen komt er ineens een wild zwijn langs dartelen en even verderop nog een! 50 km onder Alghero vinden we een parkeerplek aan het strand waar we de nacht doorbrengen. Het stormt flink hier.

Halverwege het eiland gaan we weer naar de oostkust. Een prachtige route met spectaculaire bergen en afgronden. De weg kronkelt zich over de bergflanken en langs hoge passen. Onderweg komen we een groep wilde varkens met jongen tegen die vlak voor ons de weg oversteken. Fantastisch! Dan zakken we af naar de kust en rijden opeens langs vele marmermijnen! We belanden vlak onder Tortoli op een 4 sterren camping met wifi. Het ligt heel mooi aan een baai en heeft zijn eigen strand. De toilet-gebouwen zijn super de luxe. Helaas zijn ze wel druk bezig op de camping, om 8 uur ‘s morgens zijn ze al met grote machines en veel lawaai bezig tot 6 uur 's avonds. Niet echt rustig! Wifi is er alleen voor de receptie, buiten. We blijven 2 nachten en gaan dan naar Cagliari om de boot naar Sicilië te boeken. Er gaat alleen de volgende nacht een boot, voor veel geld. Anders een week later pas. Dus boeken we maar. Vlak voor het inschepen gaat het niet door wegens slecht weer, morgen dan?? Nee, ook niet blijkt de volgende dag, pas zondag, 2 dagen later en overdag. We hebben wel een hut betaald!! We zijn klaar met Sardinië: heel mooi maar vrij camperonvriendelijk, vrijwel nergens wifi en duur. De mensen zijn vaak druk, lawaaierig en ongeduldig: ze luisteren slecht.

Inge

Hoi, hoi

Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben.
De foto's zien er mooi uit en de foto vanTien bij zo'n prachtige woeste zee brengen veel herinneringen terug van mijn lange winters in Spanje en Marocco.

We hebben met mam woensdag een laptop gekocht! Helaas lukte de aansluiting via de WIFI van buurvrouw Anne niet, omdat zij hun beveiligingscode niet wisten.
Nu hebben wij de laptop eerst maar meegenomen om alle software en anti-virus spul er op te zetten. Dan gaat ie weer naar mam en gaat ze ook via WIFI met jullie mailen.

Onze pup Genny groeit als kool en begint nu op een hondje te lijken, eerst was het net een groot uitgevallen marmot.

Geniet van het leven!
Liefs
Inge

Suus

Hey laiverds,

Nu pas de tijd en rust om jullie avonturen te lezen :). Ik moet af en toe wel een beetje lachren want al die Italiaanse plaatsnamen doen me denken aan de menukaart van de pizzeria haha. Wat tof dat jullie zo vlakbij het strand met de camper stonden, echt te gek! en kruiden kunnen plukken in het wild; handig!

Ik ga gauw jullie volgende verhaal lezen. Leuke foto's btw!

Liefs