Tien en Ko op reis door Europa

Op weg naar Sardinië

We zijn 3 nachten in Sestri Levante gebleven. De laatste dag zijn we naar Porto Fino gefietst. Een prachtige route langs de kust met onderweg mooie pittoreske dorpjes en 1 behoorlijke lange klim. Die was zelfs met onze elektrische fietsen moeilijk en het stroomgebruik was zo enorm dat we per trein terug moesten. Porto Fino is echt een geweldig mooi plaatsje met 2 baaien en overal eettentjes. Het is nu nog rustig natuurlijk, maar zomers zal je over de koppen kunnen lopen. De fietsen zijn gratis in de trein maar je moet ze wel onder de arm nemen om door de traptunnel naar het andere perron te komen. En dat is niet gemakkelijk met die zware fietsen. Pfff.

Dan vertrekken we richting Carrare waar de marmerberg van Italië te vinden is. Deze is enorm hoog en ligt te schitteren in de zon. Men zegt dat er geen schaduw te vinden is. Er wordt al sinds de Romeinse tijd spierwit en roze marmer gedolven. Het stadje ligt aan de voet en het is stoffig wit op straat. Overal zie je werkplaatsen waar men het marmer bewerkt. We gaan met de camper naar boven om een marmermijn te bekijken. De weg is smal en er rijden enorme vrachtwagens af en aan met grote marmerblokken erop. Beetje eng wel. De mijnen worden vertikaal gedolven en je kunt echt in een grote diepte kijken. Heel indrukwekkend!

Dan gaan we verder langs de kust naar Pisa. Er is een camperplek vlak bij het centrum en de scheve toren, die we natuurlijk ook moeten zien. Pisa heeft een leuk centrum, we hebben een terrasje gedaan en 's avonds heerlijk gegeten in een pizzeria. Een voorafje met allerlei kaas en hamsoorten, gefrituurd brooddeeg, paté en tomaten-salsa op toast. Daarna een verrukkelijke pizza en dat alles met een fles lekkere rode wijn. Voldaan zoeken we de camper weer op. De volgende dag is het 1 maart en gaan we ‘s avonds met de boot vanuit Livorno naar Sicilë. We wilden eigenlijk vanuit Marseille varen maar die boot was al vol. We hebben de hele dag nog voor ons en Ko besluit dat hij een deel van het dashboard maar eens gaat losmaken omdat er allerlei draden los onderuit zijn gaan hangen en er zelfs een doosje met draden eraan onderuit gekomen is. Na enig geklooi lukt het hem en hij heeft meteen spijt van zijn actie. Wat een warboel van draden zeg, daar is geen beginnen aan. Hij bint dus de dradenboel wat aan elkaar en propt de hele handel weer achter het dashboard en nu maar hopen dat alles het nog goed doet. Gelukkig wel!

Na de lunch gaan we richting Livorno, lekker op ons gemak langs de kustweg want het is niet ver rijden. We komen er tegen 3 uur aan en stallen de camper direct in de rij voor de boot die gigantisch is. Omdat we tijd zat hebben gaan we de haven en de stad bekijken. Om 19 uur begint het inladen, er staan massa's vrachtwagens, auto's en wat campers klaar om in te laden. Ongelofelijk hoeveel er in zo'n boot kan en dat hij ook nog blijft drijven. Om 21 uur vetrekken we, we hebben slaapstoelen en het is erg lawaaiig. We slapen slecht en nemen de volgende keer een hut. Om 7 uur zijn we in Olbia, Sardinië, moe maar blij dat we er zijn. Nu eerst koffie en ontbijt.

Mink

Hi pap en mam,

Wat heerlijk weer allemaal! Ik lees het met veel plezier en probeer er een beeld van te creeeren. Het is hier nl grijs, nat en koud:( Enjoy lieverds!

Liefs

Doedy en Frida

Hallo globetrotters. Leuk om te lezen. Veel plezier verder.

Suus

Veel reisplezier in Sicilie!!!liefs

Suus

Ach, Sardinie natuurlijk...

Corine

Hallo Ko en Tien,

Leuk jullie te lezen.
Maar als jullie nou een beetje doorkarren kunnen jullie zondag over een week met Joost, Gerard en mijzelf op een terrasje in Roma zitten!!

geniet van Sardinië en breng 's een lekkere italiaan voor me mee.

Liefs van Corine

roland

dag pappie en mammie klink allemaal weer zeer goed volgende keer ga ik mee oke:)? vandaag de eerste dag dat de zon hier ook heerlijk schijnt maar nog wel een fris windje. mis jullie al wel een beetje hoor:)

veel plezier en lekker genieten! x

Tijn

..Italie!! Als ik die gekleurde geveltjes zie ruik ik het eten al.. :)
Zelfs om 8.20 's ochtends. Goede reis! Have fun en tot de reunie!